Breng de telefoon zo snel mogelijk naar de reparateur!
In de tussentijd kun je zelf al een paar handelingen uitvoeren om de schade zo veel mogelijk te beperken.
1. Als de telefoon nog aan stond, zet hem dan meteen uit. Doe je dit niet, dan ontstaat er sowieso kortsluiting. De schade die dan ontstaat kan er voor zorgen dat de telefoon volledig onherstelbaar word.
2. Verwijder de batterij. Hiermee word een verdere kortsluiting voorkomen. Mocht dit niet mogelijk zijn, zoals bij veel Apple en Samsung modellen het geval is, zorg dan in ieder geval dat het toestel volledig uitgeschakeld is.
3. Bepaal in wat voor soort water het toestel is gevallen. Zoet of zout? Zout water is namelijk extreem agressief voor de metalen onderdelen in je toestel. Vermeld dit nadrukkelijk. Alleen in het geval van zoutwater; Spoel het toestel af met gedemineraliseerd water (verkrijgbaar bij de bouwmarkt).
4. Iedereen heeft wel een föhn in huis en dat komt goed uit. Verwarm het toestel gedurende 10 minuten op maximaal 50 graden. Zorg voor voldoende afstand tot het toestel en dat deze volledig verwarmt word. Hierdoor zal alvast een deel van het vocht verdampen.
5. Vul een bak met rijst, leg hier het toestel in. Rijst kan worden gezien als een vochtvreter, dit zal het resterende vocht uit het toestel absorberen. Laat dit zo staan totdat het toestel bij de reparateur word gebracht.
Wederom, breng het toestel naar de reparateur!
De telefoon dient in alle situaties gecontroleerd en eventueel gereinigd te worden door de reparateur.
Na het drogen is de kans van beschadiging namelijk nog steeds erg groot. Dit omdat het vocht in combinatie met zuurstof en de verschillende metalen oxidatie veroorzaakt, wat ook weer leid tot kortsluiting. Het tussentijds inschakelen om snel even wat gegevens op te zoeken zal daarom nog meer schade veroorzaken!